Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Portrét Aloise Sprušila

(1930)

kresba uhlem, papír, 185 × 129 mm

I když byl Bedřich Feigl významnou osobností, která stála při zrodu, podpoře a propagaci českého moderního umění, sám se jako autor do dějin nezapsal tak výrazně jako třeba Emil Filla či Bohumil Kubišta. GVUO ale na toto jméno nezapomíná. Ve sbírkovém fondu disponuje s dvaceti třemi pracemi tohoto židovského autora. Kromě dvou obrazů jsou to převážně kolorované kresby, v nichž autor vynikal. Tužkou kreslená portrétní skica Aloise Sprušila, která se jako přírůstek v roce 2022 dostala do sbírky, je již druhou v pořadí. První, mladší, pochází z roku 1938. GVUO proto neváhala ani s nákupem této akvizice. Osobnost Aloise Sprušila je totiž významně spojena s historickými kořeny ostravské galerie. V rámci svého dvacetiletého působení Alois Sprušil významně rozšířil původní sbírkový fond instituce. Během druhé světové války zachránil fundus před zničením či vydrancováním tím, že ho nechal převést do dřevěného kostela v Kunčicích pod Ondřejníkem.        


FEIGL BEDŘICH

(1884–1965) Malíř, grafik, ilustrátor. Studoval pražskou Akademii výtvarných umění (Vlaho Bukovac, František Thiele), z ní byl ale vyloučen. V roce 1906 se vydal spolu s Emilem Fillou a Antonínem Procházkou na cestu po Evropě. Při pobytu v Berlíně se setkal s dílem Maxe Liebermanna a s Berlínskou novou secesí, která ho silně ovlivnila. V roce 1907 se zúčastnil první pražské výstavy skupiny Osma, kde vystavil nejpočetnější soubor děl. Na rozdíl od většiny členů Osmy byl ale Fiegl orientován na jiná témata duchovního a biblického rázu. V roce 1912 se zúčastnil druhé výstavy Skupiny výtvarných umělců v pražském Obecním domě a v roce 1921 výstavy skupiny Tvrdošíjní. Spolu s dalším německy mluvícím českým malířem Maximem Kopfem založili uměleckou skupinu Junge Kunst, která se později transformovala v Prager Sezession. Feigl strávil mnoho let mimo Prahu, žil v Berlíně, New Yorku a po nacistických represích v roce 1939 se natrvalo přestěhoval do Londýna. Jeho tvorba je významným dokladem německé avantgardy na českém území. Věnoval se portrétu, krajině i figurálním námětům. Nikdy však nedospěl k abstraktnímu projevu. Tematicky se zabýval jak městem, tak krajinou, například prostředím kaváren, ale maloval také zákoutí staré Prahy či okolí Berlína. Jako židovský autor se nevyhnul zpracování židovské tématiky. Působil i jako ilustrátor knih, například Jaroslava Haška, Ivana Olbrachta či Vítězslava Nezvala.
Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Stará erotika

Stará erotika

1996
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero