Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Štvorec pre Maleviča – z cyklu Noosféry

1981–2015

digitální tisk, plátno, 131,5 × 120 cm

zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR

Významný obraz Kazimíra Maleviče Černý čtverec na bílém pozadí z roku 1915 přispěl k zásadnímu posunu v dějinách moderního umění. Sikora využil tohoto významného kulturního znaku a zasadil ho do širšího kontextu. Nad pozemským reliéfem hor je geometrický výsek černého čtverce vyplněný obrazem vesmíru. Jakoby tím Sikora demonstroval univerzalistickou myšlenku o propojení člověka, planety a vesmíru. Malevičův obraz, který se stal svou extrémně minimalistickou stylizací vlastně až spirituálním znakem, posloužil Sikorovi jako výchozí bod pro postprodukovanou interpretaci pojmu noosféra – sjednoceného prostotu člověka a přírody v jeden myslící vědomý celek (Eduard Le Roy, 1927).


SIKORA RUDOLF

(1946) Malíř, kreslíř, grafik, fotograf, sochař. Jeden z nejvýznamnějších konceptuálních slovenských umělců, činných od konce 60. let 20. století. V letech 1963–1969 studoval Vysokou školu výtvarných umění v Bratislavě a paralelně dva roky i scénografii na Vysoké škole Múzických umění v Bratislavě. Absolvoval v Ateliéru monumentálního malířství a gobelínu. V roce 1970 zorganizoval ve svém ateliéru protestní výstavu proti socialistickému establishmentu, která ho uvrhla na index. Jeho tvorba se přesunula do neoficiální sféry. Po revoluci působil jako poradce prvních dvou ministrů kultury a od roku 1990 vyučoval na několika vysokých školách jako pedagog (Vysoká škola výtvarných umění V Bratislavě, externě také na AVU v Praze). Jeho práce jsou zastoupeny ve sbírkách Národní galerie v Praze, Museum Ludwig v Kolíně nad Rýnem, The Museum od Fine Arts in Houston aj. Debutoval výstavou v roce 1969, v níž pracuje se znakovým systémem map, plánů a topografických náčrtů. Od počátku je Sikorova tvorba prodchnuta zájmem o ekologická témata. Vytváří rozličné kompozice, v nichž se objevují témata města, člověka, vesmírných a planetárních topografií. Pracuje s vizuálními kompozicemi fotografie, digitální fotografie a její softwarové manipulace, koláže, či kombinace malby a fotografie. V jeho posledních pracích, které nazývá Ekokomiksy, se objevuje otevřeně kritická rétorika vztažená ke kořistnickému vztahu člověka vůči planetě a k negativnímu směřování civilizace k étosu peněz a nadspotřeby.
digitální tisk, papír kappa, 173 × 275 cm, zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR
1995–2019

Ohmatávanie hrobu II

digitální tisk, plátno, 120 × 178 cm,  zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR
1972–2019

Rezy civilizáciou

kombinovaná technika, tužka, tuš, digitální tisk, papír kappa, 161 × 120 cm, zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR
1985–2018

Koniec Antropocénu?

koláž, dřevotřísková deska, 1313 × 1222 mm, zakoupeno 2021 za přispění Ministerstva kultury ČR
1981/1983

Z cyklu Noosféra (Ohrozenie?)

akryl, plátno, dřevo, 153 × 150,5 cm, zakoupeno 2021 za přispění Ministerstva kultury ČR
1994

Hrob suprematistů VI

triptych, ofset, koláž, papír, překližka, rozměr jedné části 120 × 85 cm, zakoupeno 2021 za přispění Ministerstva kultury ČR
1979

Soustředění energií (Černá díra IV)

kombinovaná technika, papír, 670 × 970 mm
1996/1998/2011

Bez názvu

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero