Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Koan II

1977

fotozáznam, plátno, 121,7 × 81 cm (z 6 dílů 40,5 × 40,5 cm)

Práce odpovídá dobově charakteristické tvorbě nejen Desidera Tótha, ale i česko-slovenského mění 70. a 80. let 20. století, kdy se v rámci neoficiální scény objevuje velký podíl akčního a performativního umění, které se procesuálně zaznamenává. Práce Koan II. je fotozáznamem odmazávání křídových vzkazů a kreseb na umělcem vytvořených vývěsních tabulích, na nichž bylo olejovou nesmyvatelnou barvou namalováno množství otazníků. Tato struktura symbolizovala hvězdné nebe. Křídové vzkazy a kresby vznikaly spontánně z rukou návštěvníků bytu umělce na neoficiálních bytových akcích v 70. letech. Následně umělec mokrou houbou tento vizuální „šum“ odmazal, aby zdůraznil podstatu – prázdno, respektive pozadí potenciality. Dle slov umělce se „černá podkladu prohloubila, bílé otazníky se víc zvýraznily“. (Z listu H. Markuskovej, 6. 10. 2002). 

TÓTH DEZIDER

(1947) Konceptuální umělec, malíř, grafik, performer a tvůrce instalací. Patří mezi významné konceptuální slovenské umělce. Od roku 1997 používá pseudonym Monogramista T. D. V letech 1966–1972 studoval v ateliéru malby na bratislavské Vysoké škole výtvarných umění (prof. P. Matejka). Mezi léty1991–2015 vyučoval na VŠVU a v roce 2002 byl jmenován profesorem intermediální tvorby na pražské AVU. Kromě malby se Tóth od 60. let 20. století zabývá divadlem, soudobým filmem a literaturou. V roce 1966 inicioval založení divadla POMIMO, kde sám vystupoval, což ovlivnilo jeho příklon k performativnímu umění. V druhé polovině 60. let se kromě zaměření na text pustil pod vlivem Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu (především Jana Steklíka a Karla Nepraše) do série mnoha desítek kreseb kombinujících anekdotický a absurdní aspekt s písmem. V roce 1970 se zúčastnil I. otevřeného ateliéru Rudolfa Sikory. Ve své tvorbě hojně užívá textu, konceptuálně pracuje s hudebními partiturami a přírodními motivy. V 80. letech se začal zabývat konceptuálním zpracováním objektů a autorské knihy. V roce 1991 vstoupil na pole pedagogické činnosti, když se stal vedoucím tzv. Neateliéru na své bratislavské alma mater. Za uměleckou autobiografii Nie som autor, som metafora se stal laureátem Ceny Dominika Tatarky (2011).
dřevo, provaz, kov, textil (objekt), 40 × 40,3 × 4 cm, zakoupeno 2021 za přispění Ministerstva kultury ČR
1977

Prádlo ulice

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero