Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Proužková zkouška

2009

z cyklu 50% šedá; Č/B fotografie na barytovém papíře; 700 × 1000 mm

zakoupeno 2018 za přispění Ministerstva kultury ČR

Tématem, které Jiří Thýn zkoumá v sérii 50% šedá, jsou limity a hranice analogové fotografie. Již se vlastně nezabývá zobrazovanou předlohou, jako spíše technologickými experimenty spojenými s médiem fotografie, které jsou jakousi zákulisní a pro diváka ne příliš zřejmou a pochopitelnou „alchymií“.

Jiří Thýn:
„Práce je prezentována vždy jako dvě části: za prvé „negativní“ (3 až 5 vzpřímených skleněných desek skla uspořádaných proti sobě na polici) a její odpovídající fotogram. Prezentační strategie je založena na tom, že dva odlišné prvky tvoří jeden díl práce. Celek poukazuje na důležitost procesu a možná i na recepci a zmiňuje nestabilitu pojmu uměleckého díla obecně. Fotografie totiž obraz světa věrně nezaznamenává, nýbrž ho hluboce proměňuje prostřednictvím materiálů a světla.“

THÝN JIŘÍ

(1977) Fotograf. V letech 1999–2005 absolvoval Ateliér fotografie na UMPRUM v Praze. Před tím rok studoval na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. V rámci studia absolvoval několik stipendijních pobytů, například na UIAH v Helsinkách, PROGR v Bernu, nebo Fonca v Mexiko City. Samostatně vystavoval například ve Photography Gallery v Londýně, v Museum of Contemporary Photography v Chicagu, nebo v Národní galerii v Praze. Jeho tvorba byla zastoupena i v rámci významných skupinových projektů na Manifesta 11, 16th Tallin Print Biennale, Syntax v Lisabon, aj. Je zakládajícím členem skupiny Ládví, která v duchu fungování „okrašlovacího spolku“ intervenuje do veřejného prostoru tohoto pražského sídliště. Thýn ve své tvorbě experimentuje s médiem fotografie a zkoumá jeho hranice, kromě toho promýšlí instalační průniky s projekcemi, objekty a texty. Ve svých cyklech se zabývá tematikou pomíjivosti, stáří, zrcadlení, nebo výzkumem dotýkajícím se (ne)možnosti zachycení reality na fotografii, či symetrickým vztahem negativu a pozitivu.
z cyklu 50% šedá; Č/B fotografie, 200 × 150 mm, zakoupeno 2018 za přispění Ministerstva kultury ČR
2009

Portrét v červené

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero