Galerie Denise René, Paříž, 13. června–12. července 1947 Text: André Breton Toyen: čtyři motivy ze souboru Střelnice Náklad: neuveden 12,5 × 10 cm
TOYEN-ČERMÍNOVÁ MARIE
(1902–1980) V letech 1917−1922 studovala na Umělecko-průmyslové škole v Praze u profesora Emanuela Dítěte v ateliéru dekorativní malby. Již od počátku vystupovala jako mimořádně svobodná a na pozadí dobových poměrů radikální autorka. Zásadní bylo pro Toyen setkání s jejím druhem a osobou jí nejbližší, malířem Jindřichem Štyrským. Od roku 1923 se stala členkou skupiny Devětsil a také Spolku výtvarných umělců Mánes. V roce 1925 společně s Jindřichem Štyrským odjela do Paříže, kde krátce na to představili svůj vlastní umělecký směr s názvem artificialismus. Tento směr osciloval mezi abstrakcí a surrealismem, přičemž byl také inspirován imaginativní malbou. Po návratu z Francie roku 1934 založila společně s Jindřichem Štyrským surrealistickou skupinu. Válečná léta trávila v Praze. Byla nucena pracovat v ilegalitě bez možnosti výstav. Po skončení války a pod hrozbou nastupující komunistické diktatury Toyen opustila Československo a natrvalo se usídlila v Paříži. Nadále se stýkala s čelními představiteli surrealismu André Bretonem a Benjaminem Péretem a tvořila v duchu pozdního surrealismu až do 70. let.
1939
Henri Heisler / TOYEN: Les Spectres du désert (Přízraky pouště)
1946
TOYEN: Střelnice
1944
TOYEN / Jindřich Heisler: Schovej se válko!
1947
André Breton, Marcel Duchamp: Prière de toucher (Dotkněte se prosím)
1948
André Breton: La lampe dans l'horloge (Lampa v orloji)
1951
Jean-Louis Bouquet: Alastor ou le visage de feu (Alastor aneb ohnivá tvář)
1952
Révolte sur mesure – numero special 5-6 (Revolta na míru)
1953
Gérard Legrand: Des pierres de mouvance (Pohyblivé kameny)
1956
TOYEN: Le surréalisme même 1
1957
Charles-Elie Flamand: À un oiseau de houille perché sur la plus haute branche du feu (Uhelnému ptákovi usazenému na nejvyšší větvi ohně)
1957
Benjamin Péret: Le Gigot: Sa vie et son œuvre (Kýta – Její život a dílo)
1958
Péret Benjamin Péret: Histoire naturelle (Přírodopis)
1958
Jehan Mayoux: A perte de vue
1961
Pierre Dhainaut: Mon sommeil est un verger d'embruns (Můj spánek je sad zamlžené oblohy)
1965
Claude Cortot: Introduction à la lecture de Benjamin Péret (Úvod do četby Benjamina Péreta)
1966
André Breton: Sur la route de la San Romano (Na cestě do San Romana)
1967
Annie Le Brun: Sur le champ (Ihned)
1967
TOYEN / Radovan Ivšić: Débris de rêves (Střepy snů)
1968
Radovan Ivšić: Le Roi Gordogane (Král Gordogan)
1969
Guy Gabanel: Odeurs d’amour (Vůně lásky)
1970
Jean-Pierre Duprey: La Forêt sacrilège et autres textes (Svatokrádežný les a jiné texty)
1972
Annie Le Brun: Tout près, les Nomades (Blizoučko nomádi)
1973
TOYEN: Tir. (Střelnice)
1950
Philip Lamantia: Touch of the Marvelous (Dotek zázračna)
1953
TOYEN / Heisler Jindřich Heisle: Les Spectres du Désert (Přízraky pouště)
1974
TOYEN / Monografie
1976
Jehan Mayoux: Oeuvres (Dílo)
1977
Annie Le Brun: Annulaire de lune (Prsteníček Luny)
1953
Pozvánka na výstavu Toyen
1955
TOYEN: Granit de la solitude (Žula samoty)
1958
TOYEN: Les sept épées hors du fourreau (Sedm mečů z pochvy)