Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Bez názvu

2013

fotografie, gelatin silver print, 940 × 680 mm

zakoupeno 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR

Zásadní Pinkavova tvůrčí poloha se nachází na pomezí portrétu a aktu. Fotograf si vybírá modely s atypickou tělesnou konstitucí, nebo fyziognomií tváře, a tím do výrazu fotografie dostává až transpersonální rozměr. Častý je výběr androgynních typů. Atypičnost modelů a „poškozená krása“ (Martin C. Putna) pak umožňuje interpretační posuny v komentování tradičních biblických a antických témat, archetypálních postav, či osudových vztahů. Pinkava se zabývá i fotografickým portrétem uměleckých osobností, doslova ikonickou se stala fotografie básníka J. H. Krchovského. Řízené stylizace a pózy fotografovaných modelů jsou inspirovány historickým portrétem období renesance, baroka, nebo manýrismu, proto lze Pinkavovu tvorbu nazírat i současnou optikou takzvané postprodukce.   

Druhou tvůrčí polohou Pinkavovy tvorby jsou zátiší, v nich autor tematizuje pomíjivost krásy a obecně života. Sám autor tyto fotografické koncepty nazývá Vanitas. Ona pomíjivost je ale paradoxně zasazována do jakéhosi světelného a prostorového bezčasí, vytržena z kontextu konkrétního bytí.

Konvolut fotografií Ivana Pinkavy je významným příkladem domácí inscenované fotografie.


PINKAVA IVAN

(1961) Fotograf. Vystudoval uměleckou fotografii na pražské FAMU (1981–1986). Je spoluzakladatelem Pražského domu fotografie. V období let 2005–2007 působil jako vedoucí pedagog fotografického ateliéru na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Skupinově vystavuje od konce osmdesátých let dvacátého století, samostatně od roku 1990. Jeho dílo je zastoupeno v mnoha významných zahraničních i domácích institucích, jako je například Bibliothèque Nationale de France, Paris, Viktoria & Albert Museum London, nebo Maison Européene de la Photographie, Paris, v tuzemsku je to například Národní galerie v Praze, Museum umění Olomouc, nebo Moravská galerie Brno. V roce 2004 galerie Rudolfinum uspořádala rozsáhlou retrospektivu s názvem Heroes, k níž vyšel stejnojmenný katalog.
fotografie, gelatin silver print, 500 × 400 mm, zakoupeno 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR
2002

Šebestián

fotografie, D print na Portfolio Rag, 430 × 320 mm, zakoupeno 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR
2018

Bez přerušení souvislostí

fotografie, gelatina silver print, papír, 635 × 960 mm
2010

Dogma

fotografie, gelatin silver print, 190 × 280 mm, zakoupeno 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR
2008

Lůžko I

fotografie, gelatin silver print, 190 × 280 mm, zakoupeno 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR
2008

Lůžko II

fotografie, gelatin silver print, 380 × 500 mm, zakoupeno 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR
2005

Bez názvu

fotografie, D print na Portfolio Rag, 430 × 320 mm, zakoupeno 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR
2016

Bez názvu

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero