Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Návrat

2000

12 černobílých fotografií, E.A., Edice 5; 1000 × 1600 mm

zakoupeno 2018 za přispění Ministerstva kultury ČR

Návrat z roku 2000 je série dvanácti velkoformátových fotografií (110×160 cm), které jsou jedním z prvních autorčiných případů užití sekvenčního snímání. Othová v nich zachycuje zcela rutinní činnost ženy venčící psa na jedné z pražských ulic, lemovanou řadou zaparkovaných aut. Celá série evokuje film, zastavený v jednotlivých záběrech. Autorka vkládá důležitost zdánlivě nedůležitému a nenápadnému aktu tím, že ho „rozpitvává“ a rozkládá do dvanácti samostatných, ale nutně navazujících fotografií. Vzniká tak napětí mezi předlohou – banální situace venčení psa – a formou – velké rozměry fotografií rozprostřených do rozsáhlé série.




OTHOVÁ MARKÉTA

(1968) Fotografka a grafická designérka. V letech 1987–1993 studovala Ateliér televizní a filmové grafiky na pražské UMPRUM. Studijní stáž absolvovala na Institut de France v Paříži. V roce 2002 vyhrála Cenu Jindřicha Chalupeckého. Samostatně i skupinově vystavuje od počátku 90. let, například v Galerii Jiří Švestka v Praze, která ji také zastupovala, v Kunsthalle Basel ve Švýcarsku, Nikolass Krupp Contemporary Gallery, ale také v různých galeriích v Bratislavě, v Londýně, Frankfurtu nad Mohanem, New Yorku, nebo Los Angeles. Její dílo je zastoupeno ve významných tuzemských i zahraničních sbírkách, například Národní galerie v Praze, Moravské galerie v Brně, nebo Staatliches Museum für Kunst und Design in Nürnberg. Důležitým výchozím bodem byl pro Othovou takzvaný archivní obrat v 90. letech, kdy začala konceptuálně promýšlet práci s fotografiemi z vlastních zahraničních cest a experimentovala s jejich rastrovou instalací. Othová pracuje s jednoduchou, čistou, až banální černobílou fotografickou informací, která získává na síle teprve až v kontextu celého vystavovaného cyklu. Důležitým prvkem její tvorby je vlastní rukodělná práce s fotografií, kterou sama vyvolává a zvětšuje, povětšinou bez adjustace a instaluje na jehlách. Dalším důležitým fenoménem její tvorby se stala tematizace času v podobě sekvenčního snímání.
Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero