Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

I Turn Towards the Corner Guided by the Walls / Veden zdmi, otočil jsem se do rohu

2007

laserem řezaná hliníková písmena, ocelové lanko, 185 × 500 × 300 cm

zakoupeno 2018 za přispění Ministerstva kultury ČR

V textové instalaci Veden zdmi otočil jsem se do rohu Mančuška promýšlí variace dějových posunů podle jím určeného schématu, z něhož vyplývá celkem osm způsobů čtení podle jasně daného schématu. V instalaci se kříží dvě zavěšená textová pole, jejichž významy jsou vzájemně propojovány. Podle určeného klíče, při čtení zleva doprava, se dostáváme nejprve k prvnímu sloupci, kde je ich-formou vyprávěn příběh. Ten je pak ve druhém sloupci komentován s odstupem ve třetí osobě. I když jsou tato textová pole obsahově inverzní, týkají se vlastně jedné (absurdní) situace, v níž se člověk ztrácí v místnosti a následně je nalezen ležící na podlaze.  V rámci oněch osmi cest čtení jsou textové kompozice promíseny a nabízejí specifické sémantické posuny. 

MANČUŠKA JÁN

(1972–2011) Český konceptuální umělec narozený na Slovensku. V letech 1991–1998 vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze v ateliérech kresby (Jitka Svobodová), malby (Vladimír Skrepl) a grafiky (Vladimír Kokolia). Na kolektivních výstavách se objevuje už jako student na počátku devadesátých let a od nultých let se pak začíná prosazovat i v zahraničí. Byl členem dnes již neexistující skupiny Bezhlavý jezdec (spolu s T. Vaněk, J. Bolf, J. Šerých). V roce 2004 se stal laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého. V roce 2005 participoval na výstavní dramaturgii českého pavilonu Benátského bienále. Ján Mančuška byl bezesporu jedním z nejzásadnějších českých vizuálních umělců na přelomu století a ovlivnil celou řadu mladších, dnes již etablovaných umělců (Z. Baladrán, T. Svoboda, E. Koťátková, D. Lang). Jeho tvorba vědomě navazuje na konceptuální umění 60. let 20. století, zejména na Josepha Kosutha, Josepha Beyuse nebo Jiřího Kovandu. I když lze charakterizovat autora jako intermediálního umělce, jeho uměleckou kariéru můžeme časově rozlišit do určitých období. Na počátku jeho uměleckého uvažování byla reflexe každodennosti transponovaná do všednodenní materiality, například užití nití, mýdla, dřeva, apod. V následujícím období pracoval s texty a textovými instalacemi a v závěru své předčasně ukončené kariéry nasměřoval svou pozornost k médiím filmu a divadla. Jeho strategické postupy komentují, nebo přímo nabourávají zavedená psychologická schémata a otevírají nové pluralitní přístupy ke „čtení reality“. Jeho díla jsou zastoupena jak v soukromých, tak institucionálních sbírkách, například Galerie hlavního města Prahy, Moravské galerie v Brně, nyní i Galerie výtvarného umění v Ostravě. V zahraničí je to potom francouzské Centre de Georges Pompidou, německá Meyer Riegger Gallery, či americká Andrew Kreps Gallery.
video, 11:27 min; zakoupeno 2018 za přispění Ministerstva kultury ČR
2009

A Middle - Aged Woman

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero