Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Někdo ti volá

1999

fotografie na plátně v plastové adjustaci; 830 × 1570 mm; limit edice 1/1

zakoupeno 2018 za přispění Ministerstva kultury ČR

Fotografie Aleny Kotzmannové vybrané do akvizičních přírůstků GVUO jsou významným dokladem konceptuální práce a překračování hranic fotografického média, což je tendence typická pro 80. a 90. léta 20. století.   

V případě fotografie Někdo ti volá není zdvojení telefonních budek výsledkem záměrné softwarové manipulace, ale fotografickým otiskem autonomní místní situace. Fotografie byla prezentována jako součást videoprojekce se zvukovým záznamem zvonícího telefonu a kroků kolemjdoucích. Budky svítící a „volající“ do tmy stojí jako osamělé majáky a vybízejí ke komunikaci, o kterou už ale nikdo nestojí. Motiv telefonní budky má ale ještě další silnou významovou rovinu. Jejich zachycení lze již v současnosti vnímat jako formu vizuální archeologie. „Kamenné“ telefonní budky byly ještě kolem roku 2000, kdy fotografie vznikla, existující kulisou veřejného prostoru. Dnes se v ulicích nacházejí jen sporadicky, a tím se v čase násobí naléhavý a ve fotografii přítomný motiv osamělosti a opuštěnosti. I když je časový odstup od této fotografie relativně malý, vidíme ji už jako symbol překonané minulosti. Fotografie tak nenese jen vlastní autonomii výrazu a atmosféry, ale přesahově slouží také jako důkaz zrychlujícího se světa, který rychle zastarává. Nastupující generace mobilních telefonů, které nahradily takzvané pevné linky a telefonní budky, měla mezilidskou komunikaci zintenzivnit, zlepšit a zpřístupnit. Ukazuje se ale, že vedle dalšího nástroje potenciálního sbližování ─ internetu ─ je mobilní telefonní komunikace spíše strůjcem stále větší lidské izolovanosti a odosobnění.


KOTZMANNOVÁ ALENA

(1974) Fotografka. V letech 1988─1992 studovala pražskou výtvarnou školu Václava Hollara a v letech 1992─1998 pokračovala na UMPRUM v Ateliéru tvorby konceptuální a intermediální (A. Matasová) a v Ateliéru fotografie (P. Štecha). V roce 2009 získala doktorát z výtvarné výchovy v postgraduálním studiu na Pedagogické fakultě UK v Praze. V letech 1997─2012 absolvovala osm stipendijních pobytů u nás i v zahraničí, například Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov, Norwich School of Art and Design ve Velké Británii nebo Centro de la Imagen v Mexico City. V letech 2005 a 2009 byla finalistkou Ceny Jindřicha Chalupeckého. Samostatně vystavuje od roku 1998, skupinově od roku 1994. V portfoliu Aleny Kotzmannové nalezneme vedle fotografie také video a instalaci. Kotzmannová nejen že ve své práci tematizuje každodennost, ale především formálně experimentuje s fotografickým médiem, například propojováním fotografie a videa, zvětšováním fotografií na plátna nadstandardních rozměrů a jejich napínáním na malířské rámy, nebo opatřuje fotografie povrchovou úpravou s lesklou plastovou fólií.
fotografie na plátně v plastové adjustaci; 780 × 1970 mm; limit edice 2/2; zakoupeno 2018 za přispění Ministerstva kultury ČR
1999

Gas Station

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero