136 ks. Č/B fotografií, 343 × 485 mm, popisky k fotografiím, 80 × 145 mm
zakoupeno 2018 za přispění Ministerstva kultury ČR
V cyklu fotografií nazvaném Jan Merta se odráží specifická konceptuální strategie Jasanského s Polákem. Stejně jako v sériích fotografií s názvem „Ředitel a zakladatel“, která mapovala činnosti ředitele malého polského kulturního centra, tak i v cyklu nazvaném Jan Merta se dvojice zaměřila na dokumentární záznam autentického životního prostoru, v němž se malíř Jan Merta pohyboval a který byl pro jeho práci a život určující. Stejně jako u jiných obrazových cyklů ani zde nenajdeme na fotkách samotného člověka (Jana Mertu), ani fotografické záznamy jeho dětství či dospívání. Osobnost malíře je zde konstruována jinak, podprahově, skrze sekundární odkazy, kulisy míst a prosté dokumentární záznamy krajiny, s velkým podílem konkrétních budov, které s malířem souvisejí. Cyklus působí jako pevný výrazový celek. Fotografické záznamy jsou přísně dokumentární a než s expresivní emocionalitou, či sentimentem se setkáváme spíše s technickou narativností a tichou výmluvností. Fotografie doplňují popisy lokalit a událostí. Významnou roli při vzniku díla sehrála manželka malíře Jana Merty, bez níž by ojedinělý soubor 136 fotografií vznikl jen stěží.