Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Pole

2011

akryl, plátno, 150 × 180 cm

Obraz má ambivalentní rozměr. Zářivě spektakulární barvy kontrastují s obsahem. Havrany, kteří v zimě přilétají ze severovýchodní části Evropy a periodicky osidlují naši krajinu, můžeme vnímat jako cyklicky se opakující přirozený jev, přesto působí vždy invazivně a cizorodě. Bednář havraní hejno situuje na pole poblíž sloupu vysokého vedení a bizarního billboardu. Právě billboardy a konstrukce ocelových věží vysokého napětí jsou významnými prostorovými narušiteli orné půdy. Pole, které bylo odpradávna symbolem úrody, potažmo života, je na konci 20. století požíráno hydrou komerčních zájmů a jeho původní hodnota živitele se postupně proměňuje v zónu spekulativních zájmů. Havrani symbolizující invazi, namalovaní v blízkosti billboardu, v duchu rčení vrána k vráně sedá, tak mohou násobit procesy civilizační invaze do krajiny. Ve středu billboardu jsou další ikonografické prvky ke čtení obrazu jako kritiky konzumního světa: logo telefonní společnosti je interpretováno jako monstrance, vpravo se objevuje figura, která odkazuje na Platonovu jeskyni.

BEDNÁŘ DANIEL

(1969) Malíř. Vystudoval malbu na Katedře výtvarné tvorby Ostravské univerzity u Daniela Balabána (1999–2005). Žije a tvoří v Ostravě. Jeho dílo je zastoupeno ve sbírce NG Praha a Sbírce Richarda Adama. Samostatně i kolektivně vystavuje od roku 2000. Bednář ve své práci tematizuje odosobněný svět plný temných zákoutí. Ty se jednou projektují do děsivých městských scenérií, jindy do syrových krajin, ovládaných divokými tahy štětce a barevnou expresivitou. Bednář hojně pracuje s figurou, která je ale často pod jeho štětcem deformována a deklasována. Slovo tíha může nést jeden z charakteristických obsahů Bednářovy imaginace. Jeho plátna nenesou jen ryze malířké postupy, mohou být doplněny vepisovanými texty, které jsou svou formou blízké graffity tagům, jindy je plocha obrazu doplněna asamblážemi nejrůznější materiálové provenience. Z Bednářových obrazů je cítit podprahová kritika společenských, či sociálních fenoménů, například přílišné mužské, či naopak přílišné ženské energie ve vztahu k opačnému pohlaví. Jeho krajiny nesou zobrazivé prvky, které bychom mohli vnímat jako nápovědy ke čtení, ty se ale v zápětí rozpadají a ztrácejí v neurčitých významech kompozičních celků. A tak jsme před Bednářovými obrazy konfrontováni s vizuální záhadou, do níž sice padá náž zrak, schopnost rozluštit ji ale už tak snadné nebude.
akryl, plátno, 180 × 150 cm
2005–2018

Pražský hřbitov

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero