Načítání obsahu...
Dům umění
ZAVŘENO

ZISKY 2018 GVUO: KATEŘINA ŠEDÁ Bedřichovický poledník

6. 11. 2019 – 26. 1. 2020, Dům umění, GVUO

Výstavní projekt Kateřiny Šedé úzce souvisí s nákupy do sbírek GVUO v roce 2018. Po výstavě Jána Mančušky je druhou z řady připravované série výstav ZISKY 2018, kterými chce GVUO obsáhleji představit tvorbu umělců, jež významně ovlivnili či aktuálně ovlivňují podobu českého výtvarného umění. 

Svým názvem výstava odkazuje k jednomu z autorčiných  nejrozsáhlejších projektů Bedřichovice nad Temží (2011─2015). Během pěti let byli v jeho rámci nejprve Bedřichovičtí občané (80) přemístěni k slavné TATE Modern v Londýně (Od nevidím do nevidím, 2011), kde se chovali stejně jako o sobotách ve své obci, a v následujících letech pak stejného dne 3. 9. (2012─2015) slavili autorkou nově vytvořený svátek Bedřichovic. Při své cestě tam a pomyslně zpět vše završili slavnostním otevřením nové návsi (Bedřichovice nad Temží, 2015), která se stala chybějícím středem obce. Její značně netypickou podobou autorka pomyslně vrátila vše k počátku, což dokazují použité prvky z okolí „Tate“, metra, Tower Bridge, Temže a patrového autobusu, ikony Londýna. 

Kateřina Šedá (*1977), držitelka Ceny Jindřicha Chalupeckého (2005) se svou tvorbou představila na prestižních přehlídkách současného umění i ve věhlasných světových galeriích. K vytvoření samostatného projektu ji pozvali např. LIAF v Norsku (2019), IHME v Helsinkách (2016), SF MOMA v San Franciscu (2013─2014), Tate Modern v Londýně (2011) a další. Vystavovala např. na 16. Mezinárodním bienále architektury v Benátkách (2018), v MMOMA v Moskvě (2016), na Echigo-Tsumari Art  Triennale v Japonsku (2015), 58. Mezinárodním bienále umění v Benátkách (2013), v Kunstmuseum Luzern (2012), Mori Art Museum v Tokiu (2010), New Museum v New Yorku (2009), Manifesta 7 v Bolzanu (2008), 5. Berlínském Bienále (2008), v Renaissance Society v Chicagu (2008) nebo Dokumenta 12 v Kasselu (2007).  Svými díly je zastoupena v řadě sbírek v České republice i zahraničí.

Autorčiny metody od začátku její tvorby čeří vody současné umělecké scény. Tvůrčími metodami se pohybuje na pomezí architektury, urbanismu, sociologie, antropologie, či etnografie. Svou tvorbou „protestuje proti schématům, do kterých se umění uzavírá“ (V. Kokolia), je pevně zakotvena v každodenním životě.   


© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero