Štyrský je ve sbírce zastoupen třemi drobnějšími obrazy a základním dílem z počátků surrealismu s názvem Cigareta u mrtvé. Obraz byl prezentován v roce 1932 na výstavě Poesie 32, která se konala v pražském Mánesu, kde byla vystavena díla členů spolku Mánes i zahraničních výtvarníků, jako byli například Hans Peter Wilhelm Arp, Alberto Giacometti, Salvator Dalí či Joan Miró. Záhadný a nepříliš srozumitelný název obrazu demonstruje surrealistickou metodu spojování imaginárního světa s realitou, přisuzování neexistujících vlastností a vztahů věcem s původně jiným obsahem. Parapsychologický dosah nejlépe charakterizuje definice surrealismu Comte de Lautréamonta jako setkání deštníku a šicího stroje na pitevním stole. Konjunkce nereálných, jakoby přírodních prvků s představami, které vycházejí z autorova podvědomí a snových vizí, je zasazena do rovněž nereálného obrazu krajiny. Kompozice překvapuje barevnými plochami i neobvyklostí imaginativního zobrazení dvojího světa.