Text kurátora Jaroslava Michny je sondáží do nedávné historické situace odvíjející se přibližně od sametové revoluce, kdy se fotografie stává šířeji užívaným médiem a zmocňují se ho i nefotografové. Fotografie totiž především v devadesátých letech dvacátého století a na počátku století jednadvacátého prošla zlomovou transformací. Vymanila se z úzu modernistické estetiky a stala se jednak nástrojem konceptualizace ve smyslu námětů, ale také, mimo jiné, nabyla digitální podoby, což umožnilo její postprodukovanou manipulaci. Z fotografie se stává objekt, instalace a nově se také přistupuje k její výstavní prezentaci, často přímo na hřebíčky, bez pasportizace a rámů. V případě Jiřího Šiguta konceptuální experiment dospěl až k opuštění fotoaparátu, kdy „fotografie“ vzniká jako světelný otisk přírodního prostředí.
Koncepce, výběr a uspořádání výstavy: Jaroslav Michna
Texty: Jaroslav Michna
Grafický design: Robert V. Novák, Karolína Matušková
Propagace: Jana Malášek Šrubařová, Magdaléna Staňková
Překlad: Christopher Hopkinson
Tisk: Tiskárna Helbich, Brno
Náklad: 400 kusů
vazba V2, 29s., 23 reprodukcí
Vydala Galerie výtvarného umění v Ostravě, 2022
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury.
ISBN 978-80-87405-70-3
v češtině a angličtině